Projekt Technotrasa nabízí výletníkům novinky, ke třem desítkám atraktivit se připojují další zážitky. Nový motivační program Technotrasa Card pak nabídne hezké dárky a slosování o hodnotné ceny. Technotrasa má také „svou“ tramvaj, která na ni bude až do konce letošních prázdnin v Ostravě upozorňovat. Vše má jediný cíl: podpořit cestovní ruch, čerstvé výsledky statistik totiž potvrdily drtivý dopad pandemie.
„Minulý rok dal turismu nejen v Moravskoslezském kraji pořádně zabrat. Oproti předešlému roku k nám přicestovalo o 34 procent návštěvníků méně. Zahraničních turistů dorazilo méně dokonce o propastných 66 procent. Například cestovatelé z USA nebo Číny z žebříčku našich top deseti zahraničních hostů zmizeli kvůli celosvětovým protipandemickým restrikcím úplně. Když všechna tato čísla převedeme na příjmy, ve srovnání s rokem 2019 přišel Moravskoslezský kraj jen z cestovního ruchu o závratných 6 miliard korun,“ vyčíslil hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák s tím, že turismus potřebuje podpořit. Jedním ze způsobů je i tramvaj s efektním polepem, která láká na Technotrasu a její zajímavé výlety po Moravskoslezském kraji.
„Pro podporu cestovního ruchu máme svého parťáka. S naší krajskou společností MS Tourism připravujeme projekty, které mají pomoci cestovní ruch oživit. Jedním z nich je Technotrasa, která loni získala v celostátní Velké ceně cestovního ruchu ocenění jako nejlepší turistický produkt. Těší mě, že se její nabídka se stále rozrůstá. Například ve stáčírně Jesenické kyselky čekají návštěvníky speciální zážitkové prohlídky provozu s kurzy výroby levandulového sirupu. Turisté se mohou těšit třeba i na komentované projížďky po ostravských dolech, hutích i hornických hospodách, které nabídne společnost SteelOva.cz,“ prozradil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro regionální rozvoj a cestovní ruch Jan Krkoška.
Technotrasa je projekt s původně dvanácti technickými památkami, který vznikl v roce 2012 a postupně se vyvíjí a rozrůstá, aktuálně už je jeho součástí 31 subjektů. Sedmnácti z nich Moravskoslezský kraj jen letos přispěl částkou téměř 2,4 milionu korun v rámci dotačního programu na podporu technických atraktivit.
„Právě na zážitky na Technotrase klademe velký důraz. Návštěvník není pouhým pozorovatelem a příjemcem informací. Na jednotlivých místech si totiž spoustu věcí může sám vyzkoušet, při prohlídkách zapojí takřka všechny smysly, od hmatu přes čich a sluch až po chuť. Na vlastní kůži si vyzkouší, co obnášela práce horníků, hutníků, mlynářů, strojvedoucích, vojáků nebo různých řemeslníků,“ vysvětlil jednatel krajské destinační společnosti Moravian-Silesian Tourism Petr Koudela. „Kdo by se nechtěl projít uhelným dolem pod rouškou noci jen za svitu havířských lamp? Je libo pořídit si řidičák na bryčku? Upéct si štramberské ucho? Ochutnat svačinu, jakou kdysi jedli chlapi v papírnách? Nezapomenutelných zážitků na návštěvníky Technotrasy čeká opravdu spousta, vybrat si mohou z bezmála 50 aktivit,“ vyjmenoval.
Web Technotrasy prošel rozsáhlou modernizací. „Nový kalendář akcí pomůže turistům lépe naplánovat výlet po Technotrase. Milovníky cyklistiky potěší nová cykloturistická mapa s vyznačenými technickými památkami, která bude k dispozici také v papírové formě. Ale tou největší novinkou je připravovaný bonusový program Technotrasa Card, který spustíme začátkem letních prázdnin,“ řekl jednatel MS Tourism Petr Koudela.
Designové karty Technotrasa Card zájemci dostanou u jednotlivých subjektů na Technotrase nebo ve vybraných informačních centrech. Za každou návštěvu Technotrasy budou výletníci sbírat body, které pak vymění za drobné ceny jako stylová trička, náušnice nebo třeba plecháčky. Držitelé karty se navíc budou moci zúčastnit podzimního slosování o hodnotné ceny.
„Zavedením Technotrasa Card bychom rádi motivovali návštěvníky, aby se vydali i na méně známá místa, a aby objevili všechny technické skvosty na Technotrase. Máme být na co pyšní a chceme se o naše poklady podělit s co největším počtem lidí,“ vysvětlil Petr Koudela z MS Tourism.
„Výsledky návštěvnosti našeho regionu jsou bohužel nesrovnatelné s předchozími roky, přesto se dva industriální skvosty našeho kraje – Dolní Vítkovice a Landek – staly v loňském roce nejnavštěvovanějšími sdruženými turistickými cíli v republice,“ řekl Jan Krkoška a dodal, že i přes nepříznivou situaci se některým turistickým cílům přece jen dařilo:
„Zámek Raduň vloni navštívilo o 30 procent více lidí než v roce předchozím, osmiprocentní nárůst návštěvnosti pak zaznamenal i zámek Hradec nad Moravicí. Nárůstu bezpochyby pomohlo letní uvolnění restrikcí,“ poznamenal náměstek hejtmana kraje Jan Krkoška s tím, že kompletní statistiky z oblasti cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji jsou v přehledné a ucelené formě k dispozici v nově vydaném Fact Sheet 2020 na stránkách krajské destinační společnosti MS Tourism.