Rychlostí 320 kilometrů v hodině by měly jezdit vlaky po plánované vysokorychlostní trati v Česku. Cesta z Ostravy do Prahy by se tak měla zkrátit ze současných tří hodin asi na hodinu a půl. Jak pokračuje příprava výstavby v Moravskoslezském kraji – o tom informovali 15. Června jeho představitele zástupci Správy železnic a vy se to dovíte z naší reportáže.
Vysokorychlostní trať mezi Prahou, Brnem a Ostravou se bude stavět na etapy – ta první – z Prosenic do Ostravy má začít v roce 2025 a potrvá tři až čtyři roky.
Marek Pinkava, manažer projektu hlavní vysokorychlostní trati Správy železnic: „V té první etapě půjde o zrychlení mezi Prosenicemi a Ostravou, které je zhruba čtvrthodinové – ten vysokorychlostní vlak pojede až do Prosenic po nové trati a dál pak na Olomouc a Pardubice po stávající trati.“
S dalším zkrácením jízdní doby mezi Prahou a Ostravou se počítá do roku 2032, kdy by měla být dokončena rychlá železnice mezi Prahou a Brnem.
Marek Pinkava, manažer projektu hlavní vysokorychlostní trati Správy železnic: „V tuhle chvíli začne být cesta mezi Ostravou a Prahou rychlejší přes Brno, celková jízdní doba by měla klesnout na 2 hodiny. Pokud bude VRT dokončena celá, tedy i s etapou mezi Brnem a
Přerovem, zkrátí se jízdní doba mezi Ostravou a Prahou asi na hodinu a půl.“
Úsek mezi Brnem a Přerovem se ale bude nejprve jen modernizovat na rychlost 200 kilometrů v hodině, přestavba na vysokorychlostní trať se plánuje až ve 40. nebo 50. letech. MSK výstavbu rychlé železnice jednoznačně podporuje – mimo jiné se zvýší mobilita pracovní síly i dostupnost kraje pro naše i zahraniční turisty – ale nejen to.
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK: „Hlavně se uvolní ty konvenční tratě pro nákladní dopravu, které jsou už dnes přetížené – a samozřejmě se výrazně zkrátí jízdní doba pro cestující mezi Ostravou a Prahou. Jinak to hlavní, co jsem se dnes dověděl – že už jsou určeny dva body napojení do Polska. Za dva za tři roky už budeme přesně vědět, kudy ta trať povede a může se otevřít uzávěra a Bohumín může začít stavět.“
Česká vysokorychlostní trať má být zapojena do transevropské sítě, projektuje se podle
francouzského modelu. Správa železnic slibuje, že její stavba i provoz budou šetrné k životnímu prostředí, důraz se klade třeba na protihluková opatření nebo omezení vibrací.
Martin Švehlík, ředitel odboru přípravy VRT, Správa železnic: „Řešíme celkově ochranu obyvatel a krajiny, proto kolegové už rok objíždějí obce, které jsou v kontaktu s tím koridorem, a snaží se získat jejich podněty – abychom už na startu zpracování předprojektové dokumentace pro územní rozhodnutí, které očekáváme na podzim, měli soubor všech
podmínek a dokázali je zakomponovat do toho území. Chceme tak minimalizovat případné negativní dopady. A samozřejmě budeme muset projít i standardním procesem EIA – tedy posuzování vlivu na životní prostředí. VRT by měla co nejméně zasahovat do krajiny, takže je navržena buď podél stávající trati, stávajícího koridoru, anebo podél dálnice.“