Site icon FABEX MEDIA

Dvoupodlažní vlaky push-pull budou v MSK prvními v republice

Na testovacím okruhu u Velimi se v současné době testují nové dvoupodlažní vlaky push-pull. Letos se v Moravskoslezském kraji objeví na trati z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm a cestujícím poskytnou vysoký komfort. Patrové vlaky typu push-pull jsou poháněné lokomotivou, která v jednom směru vlak tlačí a v opačném směru táhne. V cílové stanici tak vlaky mohou rychle změnit směr jízdy bez dlouhého přesunu lokomotivy.

„Push-pull to je vlastně nová souprava, jsou to tři vozy, jeden ten koncový je řídící, to znamená, že tam může sedět strojvedoucí a připojí se k tomu lokomotiva. Ta souprava má výhodu, že se dá připojit motorová lokomotiva nebo elektrická,“ říká Kateřina Divišová, ředitelka Regionálního obchodního centra ČD Ostrava.

Nové dvoupodlažní soupravy vyjedou na trať v moravskoslezském regionu jako první vlaky tohoto typu na území České republiky. „Měli by vyjet ve druhé polovině tohoto roku. V tuto chvíli se na Výzkumném Ústavu Železničním ve Velimi dělají zkoušky a podle mých informací zkoušky probíhají dobře,“ prozrazuje Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK.

„Těch zkoušek je samozřejmě velká spousta. Jedna z nich probíhá na zkušebním okruhu ve Velimi na zkušebním okruhu, to znamená, že ten vlak krouží dokola určitou rychlostí a provádějí se nějaké zátěžové testy. Ta souprava byla také ve velkém mrazu, dala se do speciální komory, kde je hluboko pod nulou,“ dodává Kateřina Divišová.

Soupravy, které jsou vyrobeny v ostravské Škodě Vagonka, budou jezdit na trati Ostrava-Frenštát pod Radhoštěm. „Tyto soupravy budou super moderní, budou mít 356 míst, z toho deset v první třídě, budou mít sklopné sedadla, 30 míst pro kola, čtyři místa pro invalidní vozíky a šest míst pro kočárky,“ upřesňuje Radek Podstawka.

„Pro cestující je to vlastně přestup z Trabantu do Mercedesu. Budou mít klimatizaci, WiFi, jednotka už je vybavená informačními systémy, bude mít SOS tlačítka, zvukový systém,“ doplňuje Kateřina Divišová.

Do budoucna se počítá s elektrifikací trati a využitím elektrických lokomotiv. A možná se dosavadní počet vlakových push-pull souprav v budoucnu rozroste. „Teď jich bude pět a já bych chtěl takové všechny vlaky v Moravskoslezském kraji,“ doufá Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK.