Vždy tři desítky profesionálních hasičů z Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje a Správy železnic i s kvalitní technickou podporou se vystřídaly během třídenního výcviku na několika vyřazených vagonech, který se konal minulý týden v Depu kolejových vozidel Bohumín. Vyprošťování osob u železničních nehod se cvičilo především na vagonech pro osobní dopravu typu BDs a Btax.
Petr Kůdela, mluvčí HZS MSK: „Své kolegy zde školili hasiči, kteří se sami zapojili do zásahu u dvou velkých tragických dopravních nehod na železnici ve Studénce na Novojičínsku – v srpnu 2008 po nárazu rychlíku EC do spadlého mostu a v červenci 2015 po srážce SC Pendolino na silničním přejezdu s polským kamionem. Třídennímu výcviku v Bohumíně přihlíželi i policisté ČR.“
Hasiči se vedle přístupu a taktického postupu při vyprošťování zraněných osob z vagonů zabývali také organizací zásahu, časovými prioritami, efektivitou zvoleného postupu a úkoly jednotlivých složek IZS na místě železniční nehody.
Petr Kůdela, mluvčí HZS MSK: „Hledaly se deformační zóny, trénovala se stabilizace vozidel, zkoušely nejrůznější druhy mečových a rozbrušovacích pil, hydraulických nástrojů při průniku do vagonů, včetně zvládnutí odstraňování skel a dveří.“
„Když už se nám naskytla vzácná možnost trénovat hned na několika vagonech, vyzkoušeli jsme si nejrůznější možné postupy při vyprošťování osob. Nakonec jsme vybrali ty nejlepší technické nástroje z našich moderně vybavených technických kontejnerů a nejrychlejší postupy, které určitě budeme v budoucnu využívat,“ poznamenal jeden ze školitelů.