O polovinu se snížil počet srážek s lesní zvěří na vybraných cestách Moravskoslezského kraje. Mohou za to „chytré“ pachové ohradníky, které na nejrizikovějších úsecích nechala nainstalovat Správa silnic Moravskoslezského kraje.
Pachové ohradníky nové generace se proto postupně objeví i na dalších místech v regionu. Pomohou tak předcházet mnohdy tragickým dopravním nehodám způsobených přebíhající zvěří.
Jakub Unucka, náměstek hejtmana MSK: „Bouračka se srnou, jelenem nebo divočákem děsí každého řidiče. Pomačkané plechy jsou to nejmenší. Pod koly aut ročně skončí desetitisíce zvířat, která často dlouho trpí, než uhynou. A často jsou při těchto nehodách zranění i řidiči a ostatní cestující. Tomu se snažíme zabránit,“
Předejít srážkám se zvěří na silnicích už nějakou dobu pomáhají takzvaná pevná řešení. Tedy ploty, podchody nebo nadchody pro zvěř. Jsou ale drahé a dokážou zastavit zvěř jenom na jednom místě, nezabrání jí přeběhnout silnici v jiné části.
Jakub Unucka, náměstek hejtmana MSK: „Ve výsledku se tak vynakládají velké peníze na stavby, a nehody se dějí stále, jenom jinde. A to nemluvím o stavebních zásazích do krajiny. Příkladem může být plánovaný přechod pro medvědy za stovky milionů korun na Jablunkovsku. My na to chceme jít jinak,“
U pachových ohradníků existuje několik druhů technologických řešení. Správa silnic Moravskoslezského kraje proto v roce 2019 vyhodnocovala ve výběrovém řízení, které z dostupných řešení je nejvhodnější. Nakonec zvítězily pachové ohradníky firmy SEPO.
Tomáš Böhm, ředitel SSMSK: „Je to kombinace vysokých úspor, které jdou oproti pevným řešením do desítek milionů korun ročně, a také šetrnosti a komplexnosti celého řešení. Firma nedodává jen samotné ohradníky, ale také online aplikaci, ve které lze v reálném čase vidět účinnost či stav pachové látky v jednotlivých sloupcích. Samozřejmostí je také
instalace, údržba a servis. Firma také každé tři měsíce vymění a oživí pachovou látku, která se navíc střídá tak, aby si zvěř nezvykla na jednu stejnou,“
Ve spolupráci s Policií ČR vytipovala SSMSK úseky, na kterých nejčastěji docházelo k nehodám zapříčiněným srážkou s lesní zvěří. Na sedmi z nich pak vloni technologii SEPO vyzkoušela Výsledek? Po roce testovacího provozu nehodovost způsobená srážkou se zvěří klesla o 54 procent.
Osazené pachové ohradníky, pilotní projekt systému SEPO:
Č. silnice Úsek/lokalia
II/477 Frýdek-Místek – Řepiště, 1 300 m
II/470 Heřmanice – Rychvald, 900 m
III/01137 Hošťálkovice – Lhotka, 650 m
III/4848 Frýdek-Místek – Palkovice, 1 200 m
III/01137 Bobrovníky – Hlučín, 1000 m
II/467 Kobeřice – Štěpánkovice, 900 m
III/4787 Proskovice – Stará Ves n.O., 1 100 m
Celková úseková délka: 7,05 km
zdroj: MSK