Site icon FABEX MEDIA

Letecká nákladní doprava láme rekordy

Letiště Leoše Janáčka má strategickou polohu na důležitém severo-jižním silničním tahu a společně s kolejovým napojením je ideálním dopravním uzlem propojujícím leteckou, silniční a železniční síť. Zatímco loňský rok přinesl Letišti Leoše Janáčka Ostrava díky pandemii koronaviru obrovský pokles počtu cestujících, v nákladní dopravě naopak zaznamenalo letiště rekord a dokonce přilákalo nové partnery.

„Když srovnám kargo s minulým obdobím, tak oproti loňsku máme sedmdesáti procentní nárůst. Za poslední tři roky jsme se ztrojnásobili. To kargo skutečně jede a já doufám, že v návaznosti na budování průmyslové zóny se to ještě rozšíří a zvýší, že určitě kargo má budoucnost,“ říká Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK

 „Přeprava osob, to byla tragédie pro všechna letiště v rámci celého světa, nám poklesla přeprava o 85 procent, a pokud jde o cargo, využili jsme příležitost několikaletého budování spojů zejména s Čínou,“ sdělil Jaromír Radkovský, generální ředitel Letiště Leoše Janáčka Ostrava

„Rozlítalo se to s DHL a UPS a s čínskou společností  EGT expres, s nimi se lítá pravidelně, DHL a UPS létá do německých hubů a firma EGF expres lítá do Číny, takže ten rozvoj je tady velký,“ dodává náměstek Radek Podstawka

Taktika rozvoje letiště, spočívající kromě pasažérské přepravy v rozvoji letecké nákladní dopravy, se ukázala jako produktivní.

„Mošnovské letiště se před několik lety rozhodlo, že půjde strategií budování cargo, protože asi nedoženeme Katovice v počtu přepravených osob, ale máme díky největší dráze ve střední Evropě potenciál, aby tady přistávala všechna velká nákladní letadla, takže jsme se rozhodli, že vybudujeme cargo zónu,“ prozrazuje ředitel letiště Jaromír Radkovský

Letiště Leoše Janáčka v Ostravě nabízí partnerům řadu výhod. „Letiště je provozováno 365 dní v roce, 24 hodin, takže může tam kdykoli přistát jakékoli letadlo. Předpokládám, že rozvoj v MSK bude raketový a budou využívány i cargo linky, které dneska ještě neprovozujeme a to hlavně na zboží s velkou přidanou hodnotou jako počítačové vybavení, elektronické součástky, které rychle musí přiletět a montovat se do automobilů. Takže tam vidím velkou budoucnost letiště,“ míní náměstek Radek Podstawka.

„V době, kdy vlastně pandemie začala dělat letecké mosty a vozila se zdravotnická technika a zdravotnický materiál z Číny, my jsme měli tento most dávno vybudovaný a většina zdravotnického materiálu šla do Ostravy a jenom část šla do Pardubic nebo do Prahy,“ doplnil ředitel letiště Radkovský.

Díky nárůstu cargo dopravy v době, kdy pandemie ochromila pohyb lidí po celém světě, zůstal počet zaměstnanců letiště Leoše Janáčka stejný.

„V době kovidu jsme uvažovali o snížení počtu zaměstnanců, ale přeškolili jsme naše kolegy právě na oblast carga, takže jsme pořád stabilní a lidé, kteří pracovali pro osobní přepravu, částečně pracují pro cargo,“ prozrazuje ředitel letiště.

Rozvoji letecké nákladní dopravy nahrává také současná změna pracovních návyků lidí i způsob nákupů.

„V současné době chceme zvyšovat objem zboží. Lidé si zvykli na práci a nakupování u počítače, takže počítáme, že i objem zboží z Číny se bude zvyšovat. Pro nás je důležité vybudovat takový středoevropský cargo terminál letecký a chceme zvýšit objem zboží s Německem a se západní Evropou,“ míní ředitel Radkovský.

Plusem pro nákladní dopravu jsou technické parametry dráhy, ale i výhodná dopravní infrastruktura, kterou představuje unikátní dopravní uzel s propojením letecké, silniční i železniční sítě.

„Celá zóna Mošnov je napojena nejenom na dálnici, ale také na železnici. V současné době se železnice používá jen pro přepravu osob, ale do budoucnosti očekáváme, že tady bude rozšíření napojení nákladní přepravy také po železnici,“ říká Radkovský. Náměstek Radek Podstavka doplňuje, že letiště bude mít velký potenciál, až se železniční doprava rozvine.

S nárůstem odbaveného nákladu a nových leteckých cargo spojení plánuje letiště výstavbu nového zázemí pro rozvoj nákladní dopravy. O tom, do jaké míry se obnoví létání na dovolenou či za prací, se dá v současné době pouze spekulovat.

 „Od 1. Května jsme zase začali létat do Egypta a budeme dále pokračovat. S firmou LOT jsou sice lety do Varšavy pozastaveny, ale v šestém měsíci se vyhodnotí situace, a pokud kovid dovolí, budeme zase létat do Varšavy. To je hub, který lítá do celého světa, tak doufejme, že se nám rozlétá i osobní doprava,“ doplňuje náměstek hejtmana MSK Radek Podstawka.