V Moravskoslezském kraji je na silnicích a dálnicích celkem 1 836 mostů o průměrné délce 34 metrů, 4 tunely, 449 podjezdů a 141 železničních přejezdů. O mosty I. a II. tříd se stará Moravskoslezský kraj prostřednictvím své příspěvkové organizace Správa silnic MSK. Mosty I. tříd jsou pak v péči Ředitelství silnic a dálnic.
„Všechny mosty, které máme na silnicích I a II. tříd, je to 1137 mostů, máme ohodnocené podle stupně opotřebení jedna až pět,“ říká Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK.
Na jednotlivých střediscích SSMSK probíhá běžná údržba, spočívající například v čištění mostních konstrukcí nebo likvidaci náletové zeleně. Druhou rovinou je pak údržba podle stavebně technického stavu.
„Začíná se s přípravou projektových dokumentací. Pokud je most v podstatě v takovém stavu, že se musí v nejbližších pěti letech zrekonstruovat, proběhne projektová příprava a začnou se shánět peníze na rekonstrukci nebo opravu, podle toho, jak velký zásah do mostu je třeba,“ upřesňuje Jan Lukšo, náměstek SSMSK.
I letos se rekonstruují mosty napříč celým moravskoslezským regionem. Opravovat se bude 23 mostů v celkové ceně 250 milionů korun. Mezi stávajícími most je celá řada velmi zajímavých staveb. Jednou z nich je například most na Balinách, který získal ocenění v prestižní soutěži Stavba roku MSK.
„V roce 2009 jsme obdrželi hlavní cenu za mimoúrovňové křížení na Balinách u Třince. Na té stavbě je v podstatě
zvláštní vlastní nosná konstrukce toho mostního objektu. Jsou to dva takové oblouky spojené táhly a spodní mostovkou. Taková architektonická záležitost i zajímavost po stránce projekční,“ prozrazuje náměstek Jan Lukšo.
Za pozornost stojí třeba i další most přes Lubinu v Kopřivnici.
„Je to starý most z roku 1927. Samozřejmě jsme ho nezbourali, ale znovu upravili, takže vypadá jako nový, takže to je taková rarita. Ne všechny mosty se musí zbourat, ale i ty staré se dají nějakým způsobem spravit,“ dodává Jan Lukšo.